Vady řeči jsou stále běžnějším problémem dětí předškolního věku. Kulatá mluva, nedomykavost, nesprávná výslovnost. Čím to může být? Může za to jednoznačně nedostatek procvičování motoriky mluvidel.

Procvičování mluvidel a mimických svalů

Děti předškolního věku mají stále větší problémy s některými pohyby mluvidel. Některé děti například nejsou schopny zvednout jazyk za horní zoubky, olíznout si horní ret, „zaklapat“ jazykem o horní patro jako koník, našpulit pusinku nebo nafouknout tváře. Všechny tyto úkony mají vliv na motorickou realizaci řeči a je nutné je již od prvních náznaků řeči s dítkem procvičovat.

Nejčastější vady a poruchy řeči dnešní doby

Podle statistik trpí vadami a poruchami řeči až 40 % dětí předškolního věku. Je vůbec možné je včas rozeznat nebo jim dokonce předejít? Pokud vašemu dítku činí problém některý z pohybů mluvidel, jako je imitace koníka, nafouknutí tváře či jiné, na nic nečekejte a začněte se svou ratolestí tyto úkony hravou formou procvičovat.

Mezi nejčastější vady řeči u dětí patří nesprávné tvoření hlásek: L, K, R, Ř a sykavek. Jak je procvičit?

Hláska L

Pro její správnou výslovnost je potřeba dobře rozpohybovat jazyk. Svému dítku můžete v tomto případě pomoci třeba hrou „na garáž“. Řekněte své ratolesti, aby otevřela pusu a jazyk opřela o dáseň za horními zuby. Pak musí dítko jazykem plácnout směrem dolů – olíznout si horní řezáky seshora dolů.

Pozor však na to, aby děti nevyplazovaly jazyk ven z pusy. Jazyk musí zůstat „v garáži“. Jako pomůcku můžete na místo, kde se má dítě dotknout jazykem namazat marmeládu nebo Nutellu. Pak může nácvik pokračovat procvičením slov na slabiky: la, le, li, lou, lo, lu, al, el, il, ol, ul. Po zvládnutí jednotlivých slov můžete přejít k celým větám nebo k básničkám.

Tip: Logopedická cvičení vždy zkoušejte před zrcadlem.

Hláska K

Nejprve musíme dítku vysvětlit, že musí zasunout jazyk do zadní části dutiny ústní. Řada dětí má s touto polohou jazyka problém, protože v nich může tato pozice vzbuzovat pocit dávení. Poté naučíme dítě prudký výdech, při kterém proud vzduchu jazyk od patra zase oddělí.

Prudký výdech cvičíme například prostřednictvím sfoukávání svíčky nebo odfoukávání kuličky z ruky. Samotnou pozici jazyka pak procvičujeme například kloktáním vody.

Pokud vaše ratolest zaměňuje písmeno K za T, můžeme si písmeno T vzít na pomoc pro výuku hlásky K. Prstem dítěti v puse přidržte jazyk cca 1 cm za spodními zuby. Stále jej držte a když se dítko bude snažit vyslovit T, bude moci zvednout pouze kořen jazyka a vysloví správně K.

Hláska R a Ř

Předtím, než budete svou ratolest učit hlásku R, je nezbytné, aby již ovládalo T, D, N a L. Na výslovnosti hlásky R pracujte až po uplynutí pátého roku věku. Pro nácvik hlásky R, vždy využívejte stále rychlejší kombinaci hlásek T, D a N.

Příklady: tráva (při nácviku: tdáva) – trumpeta (při nácviku: tdumpeta) – trnka (při nácviku: tdnka) – trám (při nácviku: tdám)

Při nácviku výslovnosti písmene Ř pak stačí jen dát na chvíli řezáky k sobě a vyslovit R. Správná výslovnost R je pro nácvik Ř nezbytností.

Úskalí sykavek

Než začnete své dítko učit vyslovovat sykavky, ujistěte se, že od sebe sluchem rozezná C, Z, S a Č, Ž, Š.

Hláska S se vyslovuje nápodobou, a to například předvedením zvuku hada (SSSSSS) nebo „soukáním pavučinky“ (také SSSSSS), kdy si s touto hláskou můžeme hrát. Například lze dítku říci, aby vypouštělo co nejtenčí pavučinku, jako ten nejmenší pavouček. Tím docílíme ostřejšího SSSSS, tudíž i jasnější sykavky. Hláska Z se pak nacvičuje podobně jako S, akorát se širokým úsměvem.

Při správné tvorbě hlásky Č si pomůžeme hláskou Ť. Když dítko trochu „přitlačí na intenzitě“, ozve se Č. Na podobném principu pak lze trénovat hlásku Ž, u níž vycházíme z písmenka Š.

Tip: Vyzkoušejte některý z hravých pracovních sešitů z nabídky Agátina světa. Uvidíte, že procvičování výslovnosti bude děti bavit!