Správný úchop bychom měli rozvíjet a korigovat již od prvních pokusů dítěte o kreslení. Děti se muasí naučit spojit paleček s ukazováčkem a prostředníčkem, aby vznikla špetka. Ta pomáhá správně uchopit předměty, a to i pastelky. Postupným rozvojem kreslení se vytvářejí předpoklady pro budoucí správné psaní.

Pokud vaše dítě nerado kreslí, stojí za to zkusit ho vtáhnout do jiných aktivit zaměřených na jemnou motoriku, aby v jejím rozvoji nezaostávalo. „Nejjednodušším způsobem, jak rozvíjet jemnou motoriku u dětí, je zapojit děti do běžných denních a sebeobslužných činností, jako je vaření, pečení, skládání prádla, věšení prádla, spravování věcí, oblékání, obouvání a podobně. Dítě bude nejen trénovat jemnou motoriku a koordinaci oko-ruka, ale ještě si bude připadat jako důležitý člen rodiny.“, říká grafomotorička Kateřina Tyšlerová, spolupracující na Kreativním festivalu Agátina světa.

Proč je správný úchop tak důležitý?

Úchop má totiž vliv nejen na psaní a kreslení, ale i na celé tělo i naši mysl. Ovlivňuje víc, než jen kvalitu, čitelnost, rychlost a úhlednost písma. Správný úchop pozitivně podporuje koncentraci, uvolnění mluvidel a řeči (uvolněný pohyb jazyka při kreslení). Napomáhá také tomu, aby bylo uvolněné celé tělo, především pozornost a myšlení. Proto jej nepodceňujme a neredukujme jen na otázku držení tužky!

Jak má tedy vypadat správné držení tužky?

Základem je uvolnění, a to jak paže, tak i zápěstí a ruky. Tužka položíme na prostředníček a přidržujeme ji palcem. Ukazováček seshora jen lehce leží. Tužka míří k papíru šikmo, ne kolmo – leží totiž opřená mezi palcem a ukazovákem. Prsty jsou od hrotu asi 3 cm.

Jsou-li prtsy pokrčené a celá ruka uvolněná, můžeme s tužkou snadno manipulovat do všech směrů. Můžeme tedy psát plynule, bez bolestí, křečí či únavy ruky. Lokty svírají pravý úhel se stolem. Pohyb tužky vychází ze zápěstí a ramene.

Výběr správného psacího náčiní také ovlivňuje správné držení tužky. Doporučujeme využívat trojhranný program: psací náčiní má trojhranné tělo pro lepší uchopení. Existují varianty pro praváky i leváky. Délka tužky či pastelky by měla přesahovat přes kořen palce. Je-li kratší, je třeba ji vyměnit za novou.

Tip: Víte, v čem je rozdíl mezi psaním leváků a praváků? Jen  v tom, že pravák tužku táhne a levák ji před sebou mírně tlačí.

Pokud zjistíte, že vaše dítě drží tužku nesprávným způsobem, upozorněte ho a opravte chybné držení.

Jak motivovat děti ke správnému úchopu?

Pomůže nám vyprávění, krátký příběh. Řekneme dětem, že prostředníček je postýlka pro tužku (opírá se o něj = lehá si do postýlky), ukazováček je jeho polštářek a palec pak peřinka, kterou tužku přikryjeme. Víme přece, že když ležíme v postýlce, polštář a peřinka jsou měkké, lehké a nikde nás netlačí.

Tip: Udělejte dětem nácvik zábavný, aby neměly pocit, že jsou nešikovné. Pokud dítě stáhne prostředníček směrem nahoru vedle ukazováčku a drží psací náčiní nesprávně, neříkejte „zase špatně“, ale zkuste říci například „tužka spadla do postýlky“. Pokud tlačí na ukazováček: „ten polštář ale tlačí“. Dítě bude vědět, že nešikovní je tužka, tlačí polštář – ne on. Čím povzbudivější budete, tím více motivujete k dalšímu úsilí naučit vaše dítě- a možná i vás – správně držet psací náčiní.

Zdroj: Stabilo