Je vaše dítko vnímavé k hudbě? Poslouchá a zpívá si rádo písničky? Podpořte ho ve vztahu k hudbě, uděláte pro jeho rozvoj mnoho dobrého. Nezapomeňte ale, že ještě lépe uděláte, když se do zpívání zapojíte s ním – pro dítě jste totiž největším vzorem.

Nástrahy opakování a napodobování

Děti jsou naše zrcadlo a rády napodobují a opakují vše, co děláme. V případě zpěvu bychom tedy měli dbát na dvě věci:

  • aby náš zpět byl intonačně čistý
  • abychom tvořili tóny lehce, s měkkým nasazením (ne křečovitě „vyráželi“ jednotlivé části melodie).

Jak vybrat písničku a rozezpívat se?

Písničku musíme vybrt amozřejmě podle toho, co naše dítě zvládne. Inspirovat se můžeme oblíbenou pohádkou či ročním obdobím či svátky (velikonoce, vánoce…). Nemálo dětí má zpěv přirozeně spojený s pohybem (tancem) a s hudebními nástroji – nabídněte jim třeba jednoduché dřevěné hudební nástroje.

Tip: Inspiraci můžete hledat mezi dětské písničky na CD nebo zpěvníky pro děti.

Písničku máte vybranou. Jak tedy dál? Stejně jako se před sportem rozcvičujeme, i před zpíváním se musíme rozezpívat. Tato cvičení jsou pro děti důležitá, neboťpomáhají budovat rozsah hlasu a učí je správné sladit dech a rezonanci. Pokud to sami zvládnete, začněte se s dětmi rozezpívávat ve střední hlasové poloze. Pokračujte pak pětistupňovou škálou po půltónech až do vyšších poloh hlasu.  

Pro rozezpívání se nejlépe hodí piano či klávesy, případně kytara.

Všímejte si, kdy se vaše dítě dostane do ookamžiku, kdy se mu už nebude zpívat dobře. V tu chvíli už tóny nezvyšujte, naopak, vracejte se stejnou cestou po půltónech do střední polohy. Pokračujte obdobně i do nižších hlasových poloh.

Po celou dobu cvičení hlídejte svému dítěti správný postoj, nádech a uvolněnou čelist.

Jdeme zpívat…

Ideální je doprovodit dítě s klavírem či kytarou. Pokud to není možné, vyzkoušejte flétnu nebo pusťte dítěti originál písničky na CD. Může se však stát, že původní tónina písně pro něj nebude zcela vhodná a někdy můžete narazit na problém, jak tóninu transponovat.

Při nácviku písničky vždy její text i melodii nacvičujeme najednou. Dětem předškolního věku nejvíce vyhovuje  nácvik formou nápodoby: poslechou si písničku a zkusí ji samy zazpívat. Objeví-li se v písničce těžší pasáže, procvičte je hrou na ozvěnu. Pro začátek také volte jednodušší, pomalejší tempo. Veďte dítě, buďte mu i ve zpěvu vzorem, o který se může hlasově opřít, nebude-li si jisté v melodii či v textu.

Zapamatování textu i melodie jde dětem snadněji při propojení s pohybem a příběhem. Uvolněte tedy svou fantazii a doprovoďte zpívání pantomimou, kterou předvedete příběh písničky.

Tip na závěr: Až budete mít zvládnutou melodii i text, doplňte si zážitek z hudby jednoduchými krokovými variacemi nebo přidejte rytmické nástroje. Uvidíte, že děti bude zpívání bavit ještě víc!